söndag 30 november 2008

Varför fastar muslimerna?

Ramadan fastemåltiden.



Ramadan är då muslimerna fastar. En av muslimernas största högtider, det är som våran julafton.
Ramadan är var 9:onde månad enligt den muslimska kalendern.Under den tiden får dem inte äta,dricka eller ha sexuella relationer. Dem fastar för att visa sin tacksamhet till Koranen ,Muhammed uppmuntrade dem till att göra det. Men också för att känna på hur dem fattiga får leva. Dem som inte har pengar till att köpa bröd att äta. Känna ett medlidande , men samtidgt känna glädjen dem är tillsammans. Först när jag har fått höra om att fasta har jag tyckt att det var helt idiotiskt. Jag menar varför ska man inte äta? Äta är livets väg framåt för att leva. Då kan vi inte bara sluta äta. Men att tänka på andra, göra alla lika skulle betyda att alla bryr sig.
Vilket jag skulle tyckt var bra, man lär sig att ta ansvar. Syket klarar mer, du prövar dig själv hur långt du kan gå. Jag ser det som en utmaning, vilket jag skulle tyckt vara roligt men samtidgt jobbigt. Jag är nog det största eller jag är det största mat-troll som finns. Eller som min morfar kallar mig kylskåps mus. Jag kan äta hur mycket som helst om det smakar vill säga, mat är himla gott! Så just därför skulle det bli en utmaning för mig inte bara en utmaning men också en prövning, hur långt jag skulle klara det. Så ser jag att alla som fastar är starka och dem står upp för det dem tror på.

Inga kommentarer: