tisdag 25 november 2008

Hur vill jag leva? Hur lever dem?

Hur vill man leva? Hur vill jag leva? Att följa och leva efter bok som någon har skapat är en judendoms tro. Deras tro är att göra det som står i bibeln Dom ser på det som att göra det gud vill för att jorden ska bli bättre. Vilket har för och nackdelar. För allas bästa vill vi att jorden ska vara bra om alla kunde hjälpas åt hade det varit bra. Men att följa en bok som skrevs för flera tusen år sedan är inte en hit. Jag vill leva i nuet ta en dag i taget.
Det finns två olika slags människor i Judendomen , ortodoxa och liberaler. Ortodoxa lever enligt bibeln att hjälpa gud som dem hade sagt. Liberaler lever inte helt efter bibeln utan vill hellre leva i nuet och anser att det hände förr.
Att inte få leva hur man vill , att inte få klä sig hur man vill eller det värsta av allt att inte få älska den men älskar är något jag tycker är fel. Det är klart jag säger det jag är kristen . Men om jag hade varit hade jag säkert tyckt det vore konstigt och fel. En del judar lever så vilket är deras väg framåt i världen. Kristendomen och Judendomen är rena motsattsen till varandra om vi gemför dem på denhär punkten. Kristendomen vi lever fritt, vi styrs inte av några regler. Jag talar inte för alla i kristendomen när jag säger det, det finns säkert någon eller några som lever efter ¨riktigt kristen tro¨.
Men att följa den judiska tron skapar gemenskap och samhörighet. Alla är vi lika, vi är skapat av samma kött och blod. Dem lever för varandra. Vilket jag kan känna att vi kristna inte lever lika kompakt som dem. Inte har vi någon vilodag
(sabbaten) som judarna har. Sabbaten är en dag då alla judar vilar, dem får inte göra något arbete.Dem får inte ens ringa en vän, gå och handla. Det är fredags kväll till lördags kväll då sabbaten börjar. Men att alla judar gör det betyder nog otroligt mycket för dem. För mig kan det låta som att sitta i en fängelsecell . Kallt och obekvämt. Judendomen har minst sagt lika många högtider som oss som dem firar. Jag har fått mig en bild av att när dem firar dem här här högtiderna ex: Lövhyddofesten ,Tempel invigningsfesten . Så känns det mer äkta, iallafall om man gemför med mig och hur min familj firar högtider. För deras har jag fått ett intryck av att det är viktigt och en stor del av deras liv. Jag menar det är klart att julafton är en stor del av kristen tro. Men för mig så är det inte det största i mitt liv eller det viktigaste.
Alla kristna är nu inte som jag vilket är skönt,alla kan vi inte vara lika. Vissa tycker julafton är det viktigaste andra inte .
När vi firar julafton träffas hela familjen talas vid om året som gått delar ut paket och det bästa av allt ser på Kalle Anka. Som vi ser som något av en höjdpunkt. Jag menar inte nu att vi kristna är tråkiga eller att vi inte har någon gemenskap i vår familj för det har vi. Men jag tycker det känns större, och det känns mycket viktigt för dem.

Inga kommentarer: