måndag 24 november 2008

Att leva som en jude?

Att vara och leva som en jude?

Judarna är nog väldigt stolta över sig själv, det skulle jag iallfall ha varit. Gud valde ut dem, han sa till Abraham om du följer mina lagar mina regler ska jag se till att ert folk blir störst i Israel. Abraham spred ut det Gud hade sagt, och folket gick med på det. Att bli utvald av Gud skulle få vara en upplevelse för alla tror jag. Men att vara jude innebär mycket regler. Dem lever efter toran vilket är detsamma som att följa gud s vägledning. Alla judar gör inte det,det är dem som är mest troende som de ortodoxa judarna. Det är hårt,strikt att leva så. Mycket regler och lagar som ska följas noga och ordentligt!
Jag skulle aldrig vilja leva efter något sådant,man ska få leva hur man vill inte behöva styras av lagar som skrev för flera tusen år. Hallå lev nu! Men det är deras tro, fine! Men kanske öppna ögonen och se ,finns det något bättre ute i världen? Eller är detta det bästa jag kan få?
Jag skulle säga ¨det kan alltid bli bättre¨. Man ska inte vara nöjd man ska alltid fortsätta göra det bättre för det kan det bli.
Mat är nog det bästa som finns en god kött bit med vitlöksmör och hackelbackspotatis och kantarelsås,tänk dig! Så hinla gott, och att då inte få äta vad man vill är något jag tycker är hemskt eller att inte kunna äta för att man inte har pengar. Usch, judarna äter inte griskött,skaldjur och fläsk . Nu är de judiska folket vana vid att inte äta det efterssom dem aldrig har gjort det men om dem hade smakat det hade dem inte kunnat sluta äta det. Jag håller inte med ¨Gud¨om att man inte får äta det osv. Gud menar på att det är djur vilket hjälper jorden att bli bättre.Men också att djuren var orenliga vilket kan leda till sjukdomar vilket gud inte vågade riskera för folket. Jag kan se på det också så, men vi människor behöver proteinet som finns i kött för att orka leva. Det behöver även judarna det är inget undantag. Om man inte äter det måste man äta bönor och sånt som enligt min åsikt är inte gott. Man bli ju heler mätt på det om du skulle äta en köttbit.

7 kommentarer:

Unknown sa...

Du skriver att judar ej får äta fläskkött, det är sant. Men nötkött? Det finns alternativ, judar är ej vegetarianer. Dessutom anser jag att du verkar vara otroligt ytlig som endast bryr dig om maten. Tror man på något så ger man ej upp den tron, oavsett om man får äta fläskkött med hasselbackspotatis eller ej.

Málágá sa...

Håller med tidigare kommentar. Du låter väldigt ytlig och lite oläst. För en icke-jude kanske alla dessa regler verkar ganska konstiga och onödiga men om man väl börjar följa dem så känner man verkligen en skillnad. Man känner verkligen att någonting därute är stolt över en och ser på en för att man följer det. Man följer dessa regler för att komma närmare G-d och det är precis så det känns, det känns bra. Men det gäller ju att vara troende så man inte bara avfärdar dessa känslor för något annat. + som Marielle sa, det finns ju alternativ till fläskkött och dylikt.

Málágá sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

fläsk och griskött är samma sak!
-.-'

Unknown sa...

Dålig svenska!

Unknown sa...

ingen bra sammanfattning!

Unknown sa...

ingen bra sammanfattning!