tisdag 25 november 2008

Är det skillnad på kvinnor och män?

Hur ser Judendomen på kvinnor och män?

När bibeln skrevs så hade männen stor makt. Det var dem som bestämde och kvinnorna var osynliga i bak runden. Dem fick ta hand om barnen och laga mat. Det har förändras lite idag. Men eftersom judendomen följer bibeln så blir det så. Männen har makt!
Kvinnorna känner sig inte instänga så som jag ser det, dem känner sig fria .Fria till att göra det dem vill. Att vara hemma och ta hand om sina barn och laga mat anser kvinnorna att det är något dem gör för att arbeta och känna sig duktiga. Jag kan tycka att kvinnor har lite att säga till om. När det gäller att kvinnor tjänar mindre i arbete och inte lika högt satta. Jag tycker inte det är okej, alla ska ju vara jämlika . Spelar ingen roll om man är man eller kvinna, jude eller kriste.
Kvinnorna i Judendomen tycker inte att dem är undervärderade. Dem tycker dem lever minst lika bra som männen. I Kristendomen är det friare vi kvinnor får ha arbete som också männen arbetar med och som är högt sedda. Men vi tjänar inte lika mycket. Så judendomen och kristendomen är lite lika fast ändå inte. Kvinnan i kristendomen har något till vis del att säga till om men inte lika mycket som manen. Vi kan också ta en fotbollsspelar det intresserar mig. Men det stör mig att vi tjejer har inte alls lika stor möjlighet att bli lika kända / spela i ett topp lag och utvecklas lika mycket som manen. Vilket jag tycker hör till religionen på så sätt att vi tjejer/kvinnor även där inte har lika mycket att säga till om. I slut ändan av alla problem är det nog pengar och arbetskraften som saknas. Folk som vill saknas inom damfotbollen exempel då. Att inte lika många satsar på det,pengars mesigt och sponsoror lika så media. Vilket jag kan tycka är fel. Några av dem jag tycker det beror på är att ingen lägger energi på det som dem jag nämnde är ovanför. Men det tycker jag är konstigt i med att vissa av dem säkert är kvinnor. Och att dem borde förstå problemet. Men är de då något så stor problem? Killarna / männen tycker säkert inte det. Vissa killar säger att tjejer är svaga dem kan ändå inte bli något men om vi inte få chansen att bevisa det hur kan dem vara så säkra? Samma sak gällande religionen, kvinnorna kan bevisa dem har också bevisat i Sverige att dem minst lika bra som männen kan arbeta men ändå tjänar dem mindre fast dem arbetar på samma arbete med samma saker. Underligt.

1 kommentar:

andreas sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.