tisdag 2 december 2008


Det är inte så stora skillnader mellan kvinnor och män i Islam. Kvinnorna har minst sagt lika stora rättigheter som männen. Männen har mer ansvar om familjen och där med bestämmanderätt. Kvinnorna tar givetvis hand om barn men männen har ansvar för familjen vilket jag upplever som är bra. Manen står upp för sin familj.

Men kvinnorna har slöja och mycket kläder dem får inte vara åt sittande. Medans männen i stort sätt får ha vilka kläder dem vill. Kvinnorna har slöja för att skydda ansiktet. För att om man visar håret lång och fint eller kort och sexigt är med attraherande än om man han en slöja. Koranen säger att det ska vara så. Men jag tycker att det är både fel och rätt. För att jag upplever det som att kvinnorna har slöja för att männen ska få ha dem för sig själva, att ingen annan man ska bli intresserad av just deras kvinna. Men varför har inte männen också slöja då?
En muslimsk kvinna.
Är dem inte tillsammans , ett par! Men att då bara kvinnorna ska få bada i stora dräkter medan dem flesta männen kan gå omkring i bara badbyxor. Det tycker jag är fel mot kvinnan. Hur kan jag se på det här som rätt då? Jo det är då färre otroheter, i med att ingen blir attraherad av kvinnan. Och då blir familjen säker stabil.

Att kvinnorna inte säger emot tycker jag är konstigt för dem går i sådana kläder året om, tänka sig hur varmt det borde bli på sommaren . Jag skulle inte vilja gå runt med stora lasar då, på med bikini och hoppa i pluret!

När kvinnorna kollar på tv och ser program där andra kvinnor som inte bär slöja eller massa kläder borde dem förstå att dem inte ska behöva ha det på sig. Men det är deras tro. Om jag hade varit muslimsk kvinna hade jag knappt överlevt en dag. För att bära slöja är inte det stora problemt för mig ,men att inte få träffa någon kille förre man ska gifta sig är lite upp och ner i Islam. Dem som är riktigt troende anser inte sex förre giftemål. Det kan jag tycka är hårt. Om jag blir kär i en kille betyder inte det att jag är redo för giftemål .
källor: religion boken , http://www.sanningenomislam.se/kvinnan_i_islam.asp ,http://hem.passagen.se/mson/Islam/Svar/omkvinnor.htm

1 kommentar:

Unknown sa...

det är bara regler på muslim och det kan jag förstå varför du inte över lever på en dag för att du tänker fel man får visst ha en kille eller en tjej det är bra att man inte ska ha sex före giftmål så läs mer om muslim dummer