lördag 6 december 2008

Analys om judedomen , Islam och Kristendomen.

Hur är det?

Jag tycker inte det är så stor skillnad på religionerna som jag trodde innan.
Alla religionerna har en stor man, en som skapat dem. Det finns regler och lagar i dem olika religionerna som är olika. Där tycker vi givetvis olika vad vi än är, jag håller med på visa punkter med islam och visa judendomen osv. Men jag håller nog med kristendomen mest av alla. Kanske för jag är kristen och jag lever så, inte följer några speciella lagar eller gör något speciellt utan är mer eller mindre än människa. Nu påstår jag inte att dem andra religionerna inte är människor men för mig är kristen en mer människa, för det är så jag lever och tycker är rätt. Kristendomen tycker jag är mycket friare, för att man inte har något speciellt att passa. Tex. inte behöva bära slöja, be fem gånger varje dag eller fasta. Utan man lever stort sätt hur man vill, men lagar som är självklara lever vi givetvis efter. Sånt man inte tänker på. Om vi jämför det med biologi de autonoma nervsystemet är det likadant, det styr andningen och viljan sådant som vi själva inte tänker på. Så skulle jag säga det när det gäller dem lagarna. Att vi inte ska stjäla och slå någon. Att leva som Muslim skulle jag tyckt var väldigt strikt. Det skulle vara jobbigt att följa så mycket lagar, att leva efter något sånt som jag tycker är fel.

Judedom och Kristendomen är mer lika , dem tycker te.x samma om jämlikethet mellan kön.

Medan Islam tycker att dem kan slå kvinnan om hon har gjort något fel. Kvinnan sägs vara hälften så värd än mannen i Islam vilket är helt fel enligt min åsikt! Vad är det som gör kvinnan mindre värd? Är det att hon är svagare? Vi vet att tjejernas kropp är svagare än männen, men är det de , det skulle handla om. Männen dem tror säkert att dem är så stora, mäktiga . Dem känner sig mer stora om dem bestämer över sin kvinna. Och om då kvinnan gör något fel vi säger att dem vänstrar får dem en höger knytnäve rätt upp på vänster kindben. Medans mannen inte skulle få de, att vänsta med någon annan är fel. Men kvinnan ska inte behöva bli slagen för det. Eller om hon gör något annat. Så därför kan vi kolla på oss själva för ett ögonblick. Vi lever i Sverige, inte krig och man får tycka som man vill. Jag kan leva som jag vill utan att känna rädsla. Tycka får man alltid göra , men sedan handlar det om att göra. Att göra får man inte helt hållet göra som man vill, det tycker inte jag. Någon mått respekt får det ändå vara.

2 kommentarer:

Shanga sa...

jag tycker att du hade fel när du sa "Medan Islam tycker att dem kan slå kvinnan om hon har gjort något fel. Kvinnan sägs vara hälften så värd än mannen i Islam vilket är helt fel enligt min åsikt! Vad är det som gör kvinnan mindre värd? Är det att hon är svagare? Vi vet att tjejernas kropp är svagare än männen, men är det de , det skulle handla om. Männen dem tror säkert att dem är så stora, mäktiga . Dem känner sig mer stora om dem bestämer över sin kvinna. Och om då kvinnan gör något fel vi säger att dem vänstrar får dem en höger knytnäve rätt upp på vänster kindben. Medans mannen inte skulle få de, att vänsta med någon annan är fel. Men kvinnan ska inte behöva bli slagen för det". Islam är inte som du tror. Med Islam har kvinnans och mannens lika värde fastställts och kvinnans fri- och rättigheter bevarats. Du måste läsa lite mer om Islam för att kunna skriva om Islam!

Anonym sa...

hej !
jag tycker att du borde fördjupa dig genom islam innan du skriver om det. enligt islam så är kvinna lika värd som mannen. ordet islam betyder fred , vilket syftar på allt som finns jorden , i islam så får man synder om man snackar skit om någon tom om djuren, så hur kan man säga att det är okej att slå kvinnan??! islam syftar på rättvisa. när du ska skriva om islam måste du kunna skilja från islam och hur muslimerna beter sig , för tyvärr det är många muslimer som förstör religionen:( .. det bästa svaret du kan få är från koranen . om du vill skriva om islam så är din källa endast från koranen.

btw när man säger saker om religionen som är falsk så får man synder om det för att du sprider fel information till läsarna.